KÜSIMUS HARIDUS- JA TEADUSMINISTRILE - MIS ON EESTI KUTSEÕPPE VISIOON?
Triin Ploompuu, Eesti Masinatööstuse Liit MTÜ
Joonis 1. Kutseõpetajate vanus. Statistikaamet 2020.
Mainekujundusest ja mitte ainult
Mäletan üht mõne aasta tagust vestlust, nimelt Arto Aas oli värskelt alustanud Tööandjate Keskliidu juhina ning sattusime eraldi vestlema olulistest tööstusvaldkonna murekohtadest. Arto ütles, et äkki ta polnud varem ehk süvenenud ja sellele eraldi tähelepanu pööranud, aga ta ei osanud enne oma senist tööd nimetada ühegi kutseõppeasutuse juhi nime. Ometigi on tegemist väga suurte mõjukate organisatsioonidega, millel on otsene seos majanduse ja oskustööjõu teemaga. Tal on õigus, ka mina polnud enne oma töös nendega kokku puutumist neid juhte ja organisatsioone osanud märgata. Samas ka haridus- ja teadusministrid läbi aegade pole väga palju aega pühendanud eraldi kutseõppe teemade käsitlemisele ja avalikustamisele. Kuigi tööandjad räägivad kvalifitseeritud oskustööjõu puudusest ja probleemidest juba aastaid.
Näiteks Eesti Masinatööstuse Liit MTÜ kui tunnustatud kutseandja viis kevadperioodil 2021 läbi erinevatel erialadel 36 kutseeksamit 8 kutsekoolis üle Eesti ja kutsetunnistus omistati 429-st taotlejast 341-le õppurile [2]. Samas kui masina- ja metallitööstuse sektori 35 000 töötaja keskmine vanus näitab samuti ohutuld. Arutlesime mõni aeg tagasi oma Nõukoguga kasvucoach’i Indrek Sauli juures, mida meie tööandjatena saaksime teha oskustööjõu kriisis? Võtsime OSKA uuringust olemasolevad ja prognoositavad tööjõu ja erialadega seotud numbrid, võrdlesime neid tänase hariduspakkumisega kõrg- ja kutsekoolidest ja tekkiski küsimus – mida me selle hiiglasliku vahega peale hakkame, millised on meie jaoks siis üldse lahendused ja võimalused?
Kui ettevõtjad mõtlevad täna ise koolitusklasside sisustamisele ja õppe korraldamisele, mujalt riikidest tööjõu kaasamisele, töötajate koolitamisele, investeerimisele robootikasse ja digitaalsetesse lahendustesse, põhikoolis STEM õppe arendamisele ja tööõpetuse tundide kaasajastamisele jne. Siis mind isiklikult huvitab väga milline saab olema tänaste teadmiste ja numbrite osas majanduse osas nii oluline teema nagu Eesti kutseõppe visioon? Kuhu ja kuidas me peaksime edasi liikuma, head haridusjuhid?
Viited:
Statistikaamet, https://www.stat.ee/et/avasta-statistikat/valdkonnad/haridus/kutseharidus
Eesti Masinatööstuse Liit, https://www.emliit.ee/et_EE/blog/uudised-1/post/kuidas-mojutas-covid-19-masina-ja-metallitoostuse-kutseeksameid-212
Avaldatud kolumn AS Ekspress Meedia väljaandes EESTI TÖÖSTUS Talv 2021/2022.