Soome laevatööstus – allhankija suur võimalus

Soome majandus kasvab jõudsalt ja ka soome laevatööstuse sektor liigub hoogsalt tõusujoones.

Soome laevatööstuse sektoris tegutseb 900 ettevõtet, 30 000 töötajat. Sektori käive oli 2016 aastal 8 miljardit €.

Soomes tegutseb aktiivselt 8 laevatehast:

Meyer Turku, Arctech Helsinki Shipyard, Technip, Rauma Marine Constructions, Uudenkaupungin Työvene, Western Shipyard, Laitaatsillan laevatehas ning laevaremonditehas Turun Korjaustelakka.

Laevatööstuse kasv annab tööd juurde nii Soome firmadele kui ka eesti ettevõtetele, kes on aastaid tegutsenud allhankevõrgustikus. Praegu on eesti ettevõtetel suurepärane võimalus laiendada omategevust. Kasvav turg loob soodsa pinnase uute eetevõtete sisenemiseks Soome turule, sest nõudlus toodete ja teenuste järele selles sektoris järjest kasvab.

Laevatööstuse sektori kasvu perspetiivid nii Soomes kui ka Euroopas on head ka pikemas perspektiivis. Soome laevatööstuse allhankijad, võtmed kätte - lahenduste pakkujad tarnivad omatooteid ja teenusi lisaks soome laevatehastele ka Saksamaa, Itaalia ja Prantsusmaa laevatehastele, kus ehitatakse samuti suuri kruiisi- ja reisilaevu.

Ainuüksi Meyer Turku laevatehasel on tänaseks päevaks tellimusi 8 suure kruiisilaeva ehitamiseks, tööd on planeeritud juba aastani 2024. Laevatehase tellimused on tõusnud sadadest miljonitest eurodest 7 miljardi euroni. Ühe kruiisilaeva hinnast moodustavad allhanke tööd ~ 85% kogu laeva maksumusest. Järgneva 6 aasta jooksul tuleb laevatehaselt allhankijatele tellimusi 5 miljardi € ulatuses. See annab rohkesti tööd soome firmadele ning lähima paari aasta jooksul suureneb nõudlus allhanketööde teostajate järele veelgi, et täita kasvavat tellimuste mahtu.

Odoo text and image block

See turusituatsioon annab suure võimaluse eesti ettevõtetele saada osa Soome laevatööstusesektori tõusust.

Geograafiline lähedus, keele ja kultuuri sarnasus, soomega võrreldes madalam hinnatase ja eestlaste kõrge töömoraal ning kvaliteet teevad soome laevatehastele atraktiivseks koostööpartnerite otsingu teiselt poolt soome lahte. Soomlased hindavad kõrgelt eesti töömeeste tööd ja töömoraali, see on arvestatav konkurentsi eelis.

Suured laevatehased eelistavad allhankijateks ettevõtteid, kellel on juba laevatööstuses töö tegemisekogemust, ette näidata referentsid , valdkonnas vajalikud sertifikaadid, ISO kvaliteedistandardid. Teenuseid pakkuvatelt ettevõtetelt, kes teostavad töid Soomes nõutakse tellijavastustuse registrisse kuulumist. Nimetatud nõue on hästi teada kõigile, kes tegutsevad Soome ehitussektoris. Laevatehaste allhankefirmad on koondunud enamjaolt Lõuna-Soome ja rannikupiirkonda. Lähedus võimaldab kiiremat asjaajamist ja hoida madalal logistika kulud.

Toodete kvaliteet, sertifikaadid, hinnatase, referentsid on need, mida esmajärjekorras küsitakse kui eesti ettevõte hakkab kontakti looma. Tasub varuda kannatust, esimesest kontaktist kuni koostööalgusega võib minna palju kauem aega kui meil ollakse harjunud arvestama. Eesti ettevõtted on tihtikärsitud eeldades, et asjad liiguvad kiiremini ja paindlikumalt.

Eesti ettevõtted peaksid rohkem tegema koostööd omavahel, see tõstaks oluliselt ettevõtete konkurentivõimet. Kuna eesti ettevõtted on väikesed siis koostöö annab võimaluse pakkuda suuremaid mahte ning terviklahendusi. Suur nõudlus on innovativsetele, nutikatele toodete, teenustele, seepärast on oluline teha aktiivset koostööd ülikoolide ja teadusasutustega. Koostöö kaudu avanevad firmadele ka erinevad võrgustikud Soomes, mis annavad ligipääsu olulistelekontaktisikute ja uutele võimalustele.

Kontakti loomiseks tuleks Eesti ettevõtjatel ette valmistada lühitutvustus ehk onepager, või powerpoint esitlus, mis tuleks lisada e-kirjale, mis sisaldab infot ettevõtte, toodete ja teenuste, tehniliste eripärade ja müügiargumentidega kohta, samuti toote fotosid. Kindlasti tuleb seal viidata tähtsatele detailidele ja referentsidele. E-kirjale järgnevas telefonikõnes küsiga tagasisidet, kas teiepoolt pakutav teenus/toote pakub huvi, selgitage välja tekkinud lisaküsimused ja kitsaskohad, etjõuda edasi kohtumise, hinnapäringu või järgneva suhtluseni. Hea oleks välja tuua kohe alguses referentsid koostööst soome või rahvusvaheliste firmadega - see äratab usaldust.

Koduleht on ettevõtte visiitkaart. Sisu peaks olema inglise keeles ning sõltuvalt sihtgrupist ka soome keeles ning jätma professionaalse mulje. Soome ettevõtete ostujuhid otsivad potentsiaalseid partnerid interneti kaudu ja teie ettevõte peaks sealt teatud märksõnade järgi olema hästi leitav ja atraktiivne.

Kontaktide loomiseks tuleb ettevõttel varuda kannatlikkust ning olla järjepidev, soomlased ei vaheta kergesti olemasolevaid koostööpartnereid uute vastu, eelistatakse pikaajalisi ärisuhted ja koostööpartnereid.

Tasub külastada Soomes erialamesse, kus ka potentsiaalsed partnerid on kohal. Üldiselt on Soome ettevõtted samadel messidel esindatud aastast aastasse, kus ongi eesmärgiks leida uusi kontakte ja kohtuda olemasolevate partneritega. Ka eesti ettevõtetele soovitan messidel osaleda mitmel aastaljärjest - olla järjepidev.

16-17.mail. 2018.a. toimub Turus meretööstuse mess Navi Gate. Mess toimub iga 2 aasta tagant jaon hea võimalus uute kontaktide loomiseks.

Soovi korral võite julgelt võtta ühendust EASi ekspordinõunikuga Soomes. EAS ekspordinõunikud abistavas Eesti ettevõtteid sihtturu valdkonna ettevõtete ja potentsiaalsete koostööpartnerite leidmisel. Pakume ettevõtetele ka tasulist teenust, kus aitame ettevõtteid müügitöös ja esimeste kontaktide loomisel. Tihti pöörduvad ekspordinõuniku poole soome ettevõtted eesmärgiga leida sobivaid koostööpartnereid Eestist. Aitame välisettevõtteid partnerite otsingul ning korraldame ka kontaktüritusi.


Irene Surva-Lehtonen

Soome ekspordinõunik